The art of being many…………
Torsdag 30 november – Teater Trixter

Biljettinfo

Plats
Teater Trixter
Pris
250 kr
Tid
19:00
tor 30 november
Speltid ca: 1 t 30 min

Info

Kontakta Kulturpunkten vid frågor om biljettbokning eller hemsidan.

Kontakta arrangören vid övriga frågor om evenemanget.

Ett sceniskt collage om Hannah Arendt

Ingen har rätt att vara lydig!

 

Det finns så många trådar till nutiden i Hannah Arendts tankar om lögnen i politiken, faran med byråkrati, flyktingar och det totalitära samhället, för att nämna några.

Hannah var tydlig och kompromisslös i sina teorier och skrifter. Hon var provokativ för många och inspirerande för fler. Så än idag.

 

Hennes huvud gick på högtryck men vem var HON, som dotter, hustru, älskarinna?

Nogsam research i bla privata brevväxlingar mellan Hanna och hennes man/vänner/familj ger en del svar och i denna föreställning ger man bilder av vilka situationer som blev avgörande för hennes liv.

 

Hon ställer frågor och påstår mycket, hon är genuint nyfiken och extremt bestämd.

Hon har en krass humor och ett torrt skratt.

Hon skrattar mycket.

Hon väntar och vill vidare, men förstår någon vikten av vad hon säger?

Hon umgås med sig själv, som hon menar är en förutsättning för att vara människa.

En tänkande människa, för det måste man vara.

 

Hannah Arendt är en av 1900-talets största tänkare och har kompromisslöst hävdat sanningar som gav henne många ovänner. Men hon har kunnat förutspå en del politiska strömningar som vi ser idag och det gör henne till en person som är mer aktuell än någonsin.

 

I detta arbete, som kräver en djupdykning i Arendts skrifter och föreläsningar, finns en formidé och en längtan efter att gestalta denna människas verk och liv.

 

BIRTE NIEDERHAUS, GÄSTREGISSÖR

 

Birte är skådespelare, regissör och konstnärlig ledare. Hon har under sin karriär fallit tillbaka på historiska händelser och personer som fascinerat henne i sin samtid. Rosa Luxemburg, Syskonen Scholl, belägringen av en teater i Moskva av tjetjenska rebeller är några exempel. Hon innehar 10 årigt stipendium från Konstnärsnämnden och var senast aktuell på Stadsteatern med iscensättningen av Kieslowskies Dekaloger (som fick avbrytas pga pandemin) och arbetar som konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.

 

Birte Niederhaus har tillsammans med Annika Nordin arbetat i ett flertal produk- tioner och de har därför en gemensam och djup förståelse och samtycke för teaterns form, både språkligt och fysiskt. Att arbeta med devisingformen, d.v.s. i ett undersökande och medskapande, är en förutsättning för denna produktion. Och valet att använda sig av film och historiska delar av dåtiden är också ett medvetet val.

 

Konstnärlig ledning, manus och regi: Birte Niederhaus

På scen: Annika Nordin, Guled Abdullahi

Röstskådespelare: Martin Nilsson

Kompositör och ljuddesigner: Anna Gustavsson

Film & projektioner: Fredrik Egerstrand

Scenografi: Ger Olde Monnikhof

Ljud och ljus: Miranda Seiborg Wikström

Konsult mask & peruk: Gunnar Lundgren

Affischbild: David Diehl

Producent & kostym: Anna Sefve

 

Från 18 år och uppåt

 

Alla speltillfällen

Du kanske även gillar

1900-talshistoria / Dokumentärt / Scenkonst / Teater
215 kr

Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt Mån 25 sep – ADAS teater

Teater
250 kr

Den du är Tis 26 sep – Teater Dictat

Improvisationsteater / Scenkonst / Teater
100 kr

Improvisationsteater på Kaffe Kid Ons 27 sep – Blink Improvisationsteater