1917 – När klockorna stannade
Fredag 31 mars – Cinnober

Biljettinfo

Plats
Cinnober
Pris
160 kr
Tid
19:00
fre 31 mars
Speltid ca: 1 t 8 min
Information

Info

Kontakta Kulturpunkten vid frågor om biljettbokning eller hemsidan.

Kontakta arrangören vid övriga frågor om evenemanget.

OBS! Vill du se två föreställningar av Teater Albatross efter varandra den 24, 25, 27 eller 31 mars, behöver du bara köpa biljett till en av föreställningarna, andra föreställningen ingår och är gratis.

Tiden runt 1917 var en tid av hiskliga frihetsdrömmar. Samtidigt rasade det första världskriget. Runt om i världen längtade man till en värld utan krig. Arbetarrörelsen hade ännu inte splittrats mellan socialdemokrater och kommunister. I Ryssland grep Bolsjevikerna makten. Nu skulle en rättvis värld vara bakom hörnet, människan skulle ta sig från nödvändighetens värld till frihetens. På alla plan lossade fördämningar: Arbetarna skulle styra fabrikerna, bönderna ta över jorden, kvinnornas kamp var en del av revolutionen, sexualiteten skulle befrias! Konsten, snarare alla konstarter, revolutionerades, de ryska konstnärerna kom att påverka all världens konst. Sedan var inget sig likt.

Dagens Ryssland, Putins Ryssland, är oförståeligt utan kunskaper om det Ryssland som blev Sovjetunionen, som kom att inspirera människor, intellektuella och fattiga, över hela jorden.

I Ryssland säger historikern Boris Belenkin på Memorial att revolutionen dog, hade dött, 1927. Sedan var det helt enkelt ”diktatur” – På samma sätt som revolutionen varit överväldigande med sina otroliga drömmar, blev reaktionen – Stalintiden – till en mara som världen knappt sett maken till. Varken förr eller senare.

1917- När klockorna stannade, har fått stående ovationer både i Ryssland och Vitryssland. Den har getts för utsålda hus i Stockholm.

”En klok föreställning. Betänk att få sagt så mycket, i ett rum, inom loppet av en dryg timme. Det är bara i konstens värld detta kan ske!!

Skulle en människa som inte vet mycket om Rysslands 1900-tal försöka läsa in all information som, på olika sätt, med alla nyanser, kommer fram i föreställningen, skulle hon behöva läsa riktigt många böcker.

I förhållande till den verkliga historien är pjäsen adekvat och samtidigt suggestiv. Skärvorna, de olika scenerna som tillsammans bildar helheten, överraskar hela tiden. Viktigt är att få ta del av, dels hur en människa från Göteborg i Sverige ser på Rysk 1900-talshistoria, och dels hur den ryska revolutionen, femtio år senare, kring 1968, påverkade Göteborgs ungdomar!”

– Boris Belenkin, Memorial i Moskva. (Memorial fick Nobels fredspris 2022)

“Robert Jakobsson skuttar omkring i denna installation av tid och död, av svikna förhoppningar och uppgivenhet. Han spelar inte, han är.”

– Lars Ring, SvD

Medverkande:
Text och idé: Robert Jakobsson, Åsa Lieberath
Skådespelare: Robert Jakobsson
Regi: Peter Jägbring och Robert Jakobsson.
Scenografi: Åsa Lieberath i samarbete med vitryske assistenten Kirill Diomchev. Även Håkan Sjöström.
Ljusdesign: Jesper Berger.
Musik: Originalmusik av Peter Jägbring, Klassisk musik bl.a. av Schostakovich.

Rekommenderad ålder: vuxna och ungdomar i gymnasieåldern

Du kanske även gillar

Familj / Teater
185 - 225 kr

After Dagis© – Det Lilla Blå Tor 25 apr – Teater Sesam

Scenkonst / Teater
115 - 250 kr

Den sårade divan – om Agnes von K, Sigrid H och Nelly S Tor 25 apr – Göteborgs Dramatiska Teater

Dans / Scenkonst / Teater
150 - 200 kr

SIBYL Tor 25 apr – Iraqi Bodies