Ingeborgs Manifest
Måndag 23 mars – Teater Trixter

Biljettinfo

Plats
Teater Trixter
Pris
150 kr
Tid
11:00
mån 23 mars

Info

Kontakta Kulturpunkten vid frågor om biljettbokning eller hemsidan.

Kontakta arrangören vid övriga frågor om evenemanget.

Ingeborg är en demonisk regissör som aldrig tvivar på sin egen begåvning. Nu har hon samlat sina arbetskamrater för att berätta om sin nästa uppsättning,
en berättelse om tung manlighet i ett rum med röda tapeter.
Dämonerna trilskas dock, Ingeborg hör ekon av tidigare kritiker, magen krånglar, skattemyndigheten jagar henne och det surrar i lokalen.
Minnena av ett otal ruskiga kärleksaffärer förföljer henne även om hon egentligen inte alls är intresserad av någonting annat än verket.
Skapas nya meningar om det manliga geniet inte är manligt? Humoristisk dansteater om manligt och kvinnligt språk.

Att med text och ord utforska Ingemar Bergmans sätt att tilltala sina medarbetare och beskriva sitt privatliv var till en början ett humoristiskt experiment. Det blir tydligt hur både raljerande och lättsinnigt han beskriver uppbrott från kvinnor, besattheten i sin egen mor och frånvaro av empati inför sina barn och ett totalt, närmast narcissistiskt, fokus på sitt arbete. Paradoxen ligger kanske i att han trots dessa glapp i karaktär ändå lyckas skildra kvinnor som talar till oss. Verkligt psykologiska porträtt som vi kan relatera till och vill se mer av. Hur sker detta? Hur kan vår pjäs utgöra en kommentar? Precis som i Bergmans egna verk är vi intresserade av Persona, masker, identitetsupplösning och hur man som konstnär och människa beskriver sig själv både inför sig själv och inför andra.
Ingeborgs Manifest kommer formmässigt att omfatta både text och rörelse, dans och absolut stillhet. 
Formmässig förhöjning, men ett enkelt tilltal rent språkligt.
Trots sina ständiga utbrott och kompromisslösa arbetsdisciplin är Ingmar Bergman oftast älskad och hyllad av sina skådespelare och medarbetare. Dottern Linn Ullman beskriver i ”de oroliga” Ingmars unika förmåga att se människor, att lyssna på dem och få dem att känna sig trygga. Hans sätt att tala om sina tillkortakommanden får dessutom människor att mjukna, att acceptera hans lynniga karaktär. 
Kommer Ingeborg inge samma känsla av trygghet, av kvinnligt geni som vi litar på? Hur lyssnar vi på Ingmars ord när avsändaren är någon helt annan? Hur kan vår pjäs utgöra en kommentar till en pågående diskussion om kön, genus, manligt och kvinnligt språk?

 

Texten är inspirerad av Ingemar Bergmans sätt att tala. Inte en bokstavlig text skriven av honom.

 

Med Gilda Stillbäck
Av Petra Revenue och Gilda Stillbäck
Musik: Björn Knutsson
Scen: Ger Olde Monnikhof
Ljus: Miranda B Wikström
Producent: Anna Sefve.
Konstnär som ställer ut i samband med premiären: Lars Wiberg.

Läs mer om Gilda Stillbäck här: http://www.gildastillback.com/

Petra Revenues hemsida här:  http://www.petrarevenue.n.nu/

 

Den 23/3 kl. 11.00 och 24/3 kl. 13.00 visas skolföreställningar

Alla speltillfällen

Du kanske även gillar

Barnteater / Familj / Teater
155 kr

Bärarna Mån 20 jan – Masthuggsteatern

Scenkonst / Teater
195 kr

Dr Jekyll och Mr Hyde Tor 30 jan – Teater Jaguar

Barn / Barnteater / Teater
145 kr

En liten stjärna Ons 12 feb – Teater Sesam