Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt Tisdag 26 september – ADAS teater
Info
Arrangör:
ADAS teater
Mejl:
adasmusikaliskateater@gmail.com
Hemsida:
www.adasteater.se
Kontakta Kulturpunkten vid frågor om biljettbokning eller hemsidan.
Kontakta arrangören vid övriga frågor om evenemanget.
Mamma Marianne var en självständig, ung kvinna när hon som 25-åring blev oplanerat gravid. Hon försökte ta hand om sig själv och sitt barn men möttes av vreden och skammen, både från samhällets institutioner och från den egna familjen. Hon anade inte då att det val som hon gjorde skulle komma att prägla hela hennes liv.
Skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblad och regissören Bortas Josefine Andersson bjuder med publiken på en hisnande färd genom svensk kvinnohistoria. En resa som spänner från Gustav III:s Sverige, via f.d. tukt- och spinnhuset vid Gullbergsvass i Göteborg och ända fram till våra dagar.
Fia Adler Sandblad tar sig an sin mammas historia genom minnesbilder, brev, arkivmaterial och anekdoter – och fram träder gemensamma men tystade erfarenheter från generationer av kvinnor.
Aldrig Glömd kastar ljus över hur händelser som drabbar oss påverkar våra liv och vilka spår de sätter inte bara i oss utan också i våra barn och barnbarn.
Av och med: Fia Adler Sandblad
Regi: Bortas Josefine Andersson
Scenografi och kostym: Nonno Nordqvist
Ljuddesign: Jonas Franke-Blom
Ljusdesign/projektioner: Christofer W Fogelberg
Foto: Ola Kjelbye
Producent: Andreas Luukinen
Produktion: ADAS teater
Föreställningens längd: 50 min
Urpremiär: 4 juni 2021
Föreställningen är producerad med stöd av Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Konstnärsnämnden, Wilhelm och Martina Lundgrens Stiftelser samt ABF.
”Karismatiskt så att det förslår! /…/ Briljant agerat när det lustmördas! /…/ stor scenkonst”
– Mats Hallberg, Kulturbloggen
”Fia Adler Sandblad är en briljant skådespelerska. Lika träff säker när hon gestaltar en ung, blyg och fnittrig kvinna, som när hon gestaltar Gustav III. Hon är dessutom rolig som en stand-up-komiker. Med ett ”swung” i framförandet, och ett självlysande leende och karisma”
– Sofie Björck, Miljömagasinet
”en försonlig föreställning med fin energi”
– Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten
”Det är ett finstämt, ytterst känsligt drama /…/ en verklig gärning, en medveten aktion för en ny förståelse, förlåtelse, för ett nytt liv” – Kjerstin Norén, Alba.nu