BBB & Anders Jormin, Lena Willemark och Karin Nakagawa // Träd av ljus Söndag 11 november – Stora Teatern
Info
Arrangör:
Stora Teatern
Kontakta Kulturpunkten vid frågor om biljettbokning eller hemsidan.
Kontakta arrangören vid övriga frågor om evenemanget.
Träd av ljus, Lyöstraini på älvmål. Så heter den trio av tonkonstnärer som Lena Willemark, Anders Jormin och japanska Karin Nakagawa bildade 2013 och som några år senare belönades med en svensk Grammis för sitt kritikerrosade album Trees of light.
De tre har en minst sagt skiftande musikalisk bakgrund. Lena Willemark med sina rötter i den folkliga älvdalstraditionen och Anders Jormin som är en omtalad komponist och kontrabasist med världsrykte inom den samtida improvisationsmusiken. Karin Nakagawa är en av de främsta artisterna på den 25-strängade konsertkoton, ett mycket gammalt harpliknande instrument sällan hört utanför Japan, och hon har sina rötter i den klassiska japanska traditionen.
I det här programmet tar de ytterligare ett steg in i ett spännande och ovanligt musikaliskt samarbete tillsammans med Bohuslän Big Band – det är inte varje dag en japansk koto delar scen med ett storband.
Konserten är uppdelad i två avdelningar där den första består av två orkesterverk som Anders Jormin komponerat direkt för storband. Tanken är okonventionell storbandsmusik med en liten ensembles inkännande, lyssnande och de enskilda musikernas egenartade klangfärger. I den andra delen möter Lyöstraini (kontrabas, koto, röst och violin) Bohuslän Big Band i musik som arrangeras och komponeras av Anders Jormin.
Anders Jormin är en av Skandinaviens mest efterfrågade tonkonstnärer, dessutom professor på Musikhögskolan i Göteborg och hedersdoktor på Sibeliusakademien i Helsingfors och på Musik- och Teaterakademien i Tallinn.
Lena Willemark har under många år varit Sveriges klart ledande sångerska och fiolspelare inom svensk folktradition.
Karin Nakagawa uppmärksammades hemma i Japan tidigt för sitt virtuosa spel och sin förmåga att improvisera på koto och genom åren har hon ofta fört in en tusenårig kototradition i ett samtida konstnärligt sammanhang. Absolut inte okontroversiellt i Japan, ändå bugade såväl traditionsbevarande kotomästare som publik i uppriktigt och djupt känd tacksamhet under Lyöstrainis första konserter i Japan.